Vrijdag 25 oktober 2019

25 oktober 2019 - Gagnières, Frankrijk

Vanmorgen naar kruidenvrouwtje Beatrice. Ze heeft een grote kas met kruiden. Niet 1 oregano bv., maar vele soorten. Ze weet veel over kruiden en de werking ervan, waarvoor het (ook medicinaal) wordt gebruikt, in welke keuken en natuurlijk alle Latijnse namen. We hebben weer allerlei geuren opgesnoven. Alles vertelde ze in het Frans dus heel goed luisteren.

Vanmiddag gaan we ons laatste avondmaal koken:

1. Amuse van sponszwam
2. Knolselderij-kastanjesoep
3. Kippendijen met een bisque van gamba's - gratin - ratatouille
4. Tarte tatin met kweeperen uit de tuin.
En zoals elke dag zelfgebakken brood.

Nu ga ik nog even in de zon zitten, want die is er 🌞🌞 en inpakken.

Diner was weer een succes, gasten die niet bij de kookcursus horen vinden het heerlijk. Iedereen was moe maar nog net genoeg energie om alles weer kleurrijk en smakelijk op tafel te zetten. Morgen weer naar huis, geinspireerd om nóg lekkerder te gaan koken.

Afscheid nemen van deze lieve, gastvrije mensen die zo dicht in en met de natuur leven vind ik moeilijk, maar moet toch gebeuren. Hoop ooit nog eens terug te komen op Le Mas!
Heel veel geleerd over eten, koken, recepten, kookgereedschappen, natuur, paddenstoelen, mensen en last but not least......mezelf! Loslaten was ook hier weer mijn thema.  Niet meer zo strak bij het recept blijven, maar proeven, voelen, ruiken en op gevoel koken. Zoals Gerard altijd zegt als je vraagt "Hoe lang moet dat?" => "Tot het klaar is"!!
Kortom, een onvergetelijke week op Le Mas Blanc!
Oktober 2019 😘fe

1. Adrienne:
    25 oktober 2019
    Ohhh t zonnetje!!! Wat fijn.
    Menu klinkt lekker, alleen de kip met garnalen begrijp ik niet😁
  2. Gerard Koopmanschap:
    9 november 2019
    Heerlijk om te lezen! 🙂
  3. Merel:
    12 november 2019
    Wat een toffe ervaring zo een week! Snap dat je nog een keer terug wilt!