Donderdag 24 oktober 2019

24 oktober 2019 - Gagnières, Frankrijk

Op de olijfboerderij worden tafelolijven, olijfolie en tapenade gemaakt. Bij de zwarte olijven wordt er gewoon aan de boom geschud, maar de groene kwalitatief goede picholine olijven worden met de hand geplukt, zodat ze niet beschadigen en dan nog eens gecontroleerd op plekjes/vlekjes. Van de  beschadigde exemplaren wordt tapenade gemaakt. Van deze goede olijven is er 5 kilo nodig voor een liter olijfolie. Bij een inferieure soort heb je 13 tot 24 kilo per liter nodig. De olijven gaan met pit de machine in. Doordat de pit gekraakt wordt maken de stukjes pit de cellen in het vruchtvlees kapot waardoor de olie er goed uitloopt.

Het menu van vanavond is:

1. Mosterdsoep met warm gerookte vis
2. Venkelworst met frites Pont Neuf en tomatensalade
3. Klassieke slagroomtaart

Mijn portie deze avond is het toetje en het brood bij de soep samen met Jolanda van Le Mas.

Voorafgaand om half 7 nog een wijnproeverij waar ik niet zo veel mee heb, maar was toch leuk om eens mee te maken.

Worst maken is ook weer een vak apart maar ........zelfgemaakte worst smaakt 10x lekkerder dan worst uit de supermarkt! Darm wordt helemaal doorgespoeld om te ontzouten en dan opgestroopt op de vleesmachine waar de gekruide brei van varkensspek en speklapjes met kruiden uitkomt. Dan In kleine worsten snijden,  aanbraden en in de oven.

Brood was een experiment. We hadden een vierde van het deeg gekleurd met bietensap en er een afbreekbrood van gemaakt, lekker bij de mosterdsoep.

Bij de worst frites Pont Neuf (Parijs). Dat zijn hele dikke frieten die als een soort brug opgestapeld worden. En natuurlijk met........zelfgemaakte mayonaise. Smullen maar😋.

Morgenochtend naar Beatrice, het kruidenvrouwtje/heksje die heel veel weet over (medicinale) zaden en planten. En daarna ons zelfgekozen afscheidsmaal koken.

Help, ik wil niet meer weg! (maar wel graag jullie allemaal weer zien,  vooral me 4 schatjes! 😘😘😘😘)

1. Toon:
    24 oktober 2019