Maandag 21 oktober 2019

22 oktober 2019 - Saint-Ambroix, Frankrijk

Vanmorgen het bos in om paddenstoelen te zoeken o.a. cantharellen, melkzwam, koraalzwam,  inktzwammen, grote sponszwam gevonden, allemaal voor het voorgerecht nl. kroketjes van bospaddestoelen.Gerard weet superveel over padddenstoelen, herkent ze allemaal en vertelt er boeiend over. Voortaan loop ik met me ogen naar beneden in het bos 😃 !
Bossen zijn hier prachtig. Gelukkig droog gebleven.
Vanavond koken we voor 22 personen met 9 koks + Gerard.
Menu:
1. Kroketjes van bospaddestoelen
2. Gevulde forel met amandelkorst, pommes duchesse, witlof met blauwe kaas
3.bitterkoekjesbavarois met sinaasappelsaus en kletskoppen
Ik had het toetje en wonderlijk hoe Gerard alles weer oplost als je iets "verkeerd"  hebt gedaan. Hij zegt dat er nooit iets fout kan gaan en blijft altijd superrustig.
Saus van bavarois was niet goed gebonden => wat meer gelatine toevoegen of: kletskoppen beetje mislukt => dan maar in brokjes bovenop de bavarois. Geen haan die ernaar kraait want niemand weet het originele recept!
Gasten vinden alles heerlijk.
Morgenochtend naar de markt waar Gerard gaat vertellen over producten die in Nederland niet te koop zijn. En 's middags weer de keuken in. Begin al een beetje moe te worden van het lange staan maar woensdag een rustdag en wordt er voor ons gekookt.