Dinsdag 22 oktober 2019

22 oktober 2019 - Gagnières, Frankrijk

Vanmorgen naar een kleine Franse markt met veel worst, kazen, olijven en andere Franse lekkernijen. Eindelijk weer een mondje Frans gesproken, want op Le Mas is iedereen Nederlands.

Menu is vandaag:                                          1.Grove pâté van evogeltelever met cumberlandsaus                                        2.ravioli met pompoen, geitenkaas en thijmboter                                                      3. Profiteroles met slagroom, chocolade en kristallen van frambozen

Vanavond ga ik voor het voorgerecht: zelf pâté maken. Speklapjes met gevogeltelever fijnmalen en toevoegen gedroogd eekhoorntjesbrood, beetje rode port, knoflook en foelie. Inpakken in vetspek en in de vorm de oven in. Daarna goed af laten koelen. Dan krijg je een grove Franse pâté die "grijs" van kleur moet zijn en niet zoals in de winkels rose gekleurd met kleurstoffen. Oorspronkelijk werd pâté gebakken "en croute" dus met een korst van brooddeeg eromheen om de pâté te beschermen tegen de hitte van het houtskoolvuur. De korst werd dan afgepeld en weggegooid. Pâté en croute kun je nog kopen maar dan is het korstje voor de sier. Alle andere pârés heten terrine.

Ook hebben we zelf pastadeeg gemaakt om de raviolikussentjes voor het hoofdgerecht te maken 160 stuks.

Wonderlijk hoe relaxed alles hier gaat met 10 soms 12 man in 2 kleine keukens. Alles staat klaar of wordt voor je gehaald en alles wordt meteen achter je afgewassen, in een horeca hete stoommachine in 3 minuten klaar!

Morgen is iedereen vrij om te doen wat ie wil en ga ik, als het weer het toelaat, proberen te wandelen in de uitgestrekte bossen hier.

1. Adrienne:
    22 oktober 2019
    Mmmm krijg echt zin in Frankrijk
  2. Merel:
    12 november 2019
    Die ravioli klinkt echt super lekker!!